A study of Armenian architecture is in reality, a study of the history of the church and Christianity. Thousands of churches and monasteries cover Armenia's mountainous landscape, often built next to one of its many lakes. 3,000 years of history have provided for remarkable originality in design and variety.
These churches and monasteries, many built right into the stone mountains, can be small and simple, with external sculptures and relief, or large and formal. A large number of types were developed, providing a great variety of exterior shapes and interior volumes.
A great many cathedrals and monuments with interior frescoes and stone Churches became the main mode of Armenian architectural expression after the adoption of Christianity. The seventh century is often referred to as the "golden age of Armenian ecclesiastical architecture." Monasteries, founded in the 10th century, grew as important artistic centers.
These monasteries also provided for the production of khatchkars (literally, "cross stones"), constructions unparalleled in the world of art. These carved stones were most commonly used as gravestones as well as to mark victories, foundations of villages or the completion of a church. For all their diversity, the basic khatchkar design was always the same, the Cross being the central object often surrounded by elaborate ornamentation. These carvings attained artistic excellence in the ninth to eleventh centuries. They were originally created as an assertion of faith in Christ; and popular belief attributes these monuments with powers of protection against earthquakes and drought.

Изучение армянской архитектуры - это на самом деле изучение истории церкви и христианства. Тысячи церквей и монастырей охватывают горный ландшафт Армении, часто построенный рядом с одним из многочисленных озер. 3,000-летняя история обеспечила замечательную оригинальность в дизайне и разнообразии.
Эти церкви и монастыри, многие построенные прямо в каменные горы, могут быть маленькими и простыми, с внешними скульптурами и рельефом, или крупными и формальными. Было разработано большое количество видов, обеспечивающих большое разнообразие внешних форм и объемов интерьера.
Большое множество соборов и памятников с интерьерными фресками и каменными церквями стали основным режимом армянского архитектурного выражения после принятия христианства. Седьмой век часто называют ′′ золотым веком армянской церковной архитектуры." Монастыри, основанные в 10 веке, выросли как важные художественные центры.
Эти монастыри также предусмотрели производство хаткаров (буквально, ′′ кросс-камни ′′), строений, не имеющих аналогов в мире искусства. Эти резные камни чаще всего использовались в качестве надгробий, а также для побед, оснований деревень или завершения церкви. При всем их разнообразии базовый дизайн хаткар всегда был одним и тем же, крест - центральный объект, часто окруженный продуманным орнаментом. Эти резьбы достигли художественного совершенства в XVII-XVIII веках. Первоначально они были созданы как утверждение веры во Христа; и народная вера присваивает эти памятники полномочиями защиты от землетрясений и засухи

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

«ԵԿԵՂԵՑԻՆ ՀԱՅԿԱԿԱՆ» - երգ, խոսք՝ ՎԱՀԱՆ ԹԵՔԵՅԱՆԻ Դաշնակահար` ԱՆԱՀԻՏ ՄԵ...